Hírek, aktualitások

2022. november 08.

Interjú Jelasity Radovánnal, a Magyar Bankszövetség elnökével

Van néhány dolog, amire büszke lehet a magyar bankszektor és természetesen van, ahol bőven van még tere a fejlődésnek. Vannak nehéz béklyói, de vannak egyedülálló erősségei is a szektornak. Melyek a szektor versenyképessége megtartásához a legfontosabb pillérek, tennivalók és mit tehet a szabályozó, a szövetség és a piaci szereplők? Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója a FinTechShow 6.0 megnyitó előadásában értékelte a szektor helyzetét és rámutatott a szektor digitális jövőképének elemeire.

Néhány dologban jól állunk, sőt jobban, mint Európa egyes területein

Számos országnál előrébb járunk a technológiák, a digitális infrastruktúrák elérhetőségében. Egyes országokban még olyan technológiák vannak használatban, amelyek számunkra már elavultnak számítanak.

Magyarország élen jár a villámgyors átutalások terén; míg itthon 5 másodperc a szabályozói elvárás az alaprendszerként működő azonnali átutalási rendszerben, addig például Ausztriában egy átlagos átutalás 3 órán belül érkezik meg a klasszikus átutalási rendszerben. Európában 19 országban létezik jelenleg azonnali átutalás, ám a magyarországi rendszer a leggyorsabb – kezdte előadását Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke.

Jelentős fejlesztések történtek itthon az elmúlt években. Két éve indult az azonnali fizetési rendszer (AFR), melynek felépítésében 40 intézmény 4 éven keresztül tartó munkájával több mint 1000 banki szakértő vett részt.

A rendszer lehetőségeit korántsem használtuk még ki.

Az MNB-vel együtt dolgozik a szakma azon, hogy még jobban, még hatékonyabban lehessen használni az AFR-t. A fejlesztések a konkrét felhasználói szolgáltatásokban is látható eredményeket hoznak majd.

Az utóbbi 2-3 év szerte a világon nagy változást hozott a pénzügyi szolgáltatások fogyasztási trendjeiben is. Néha már azon törjük a fejünket, meddig kell még a dupla online csatornát fenntartani?

Vajon meddig kell még a netbankot is fenntartani a mobilbank mellett, ugyanis drasztikusan csökkent azok száma, akik kizárólagosan netbankon keresztül bankolnak.

Az országok nagyon különböznek fejlettségben és a digitális banki szolgáltatások használatában is. Nem kell messzire tekinteni, hogy lássuk; pl. az Erste Csoportnál Magyarország vezet a digitálisan bankolók számát illetően, és még Ausztriát is lekörözzük.

“Van tehát néhány dolog, amire büszkék lehetünk. Természetesen ez egyedül nem megy!”

Milyen kihívásokkal küzd a szektor?

#1 A fintech cégek sokszor előnyösebb helyzetben vannak az innováció tekintetében

Míg a bankok az örökölt rendszerek nehézségeivel küzdenek, az új cégek teljesen új, digitális technológiákkal gyorsabban, rugalmasabban tudnak haladni. Ez piaci kockázatot jelent a bankok számára, melyet kezelniük kell.

A bankok ezzel együtt továbbra is az elsődleges pénzügyi szolgáltatók; a kézzelfogható biztonság és az elérhetőség pozitív az ügyfelek szemében.

“Úgy látjuk, a fintech – bank partnerségek vihetnek ebben a kérdésben előre. Fontos a partnerségek kialakítása, hogy közösen nagyobb értéket teremtsünk az ügyfeleknek”– érvelt Jelasity Radován.

#2 A hagyományos bankok és a fintech cégek más szabályozói feltételekkel indulnak a versenyben

A bankok szigorúbb felügyeleti, szabályozói keretrendszerben működnek, mint általánosságban a fintech cégek, illetve az extra terhek is a bankokat sújtják. A külföldről szolgáltató, illetve határon átnyúló pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó társaságok a szabályozói kontroll szempontjából nagyobb mozgástérrel bírnak, melyet értelemszerűen a piacon ki is használnak.

“A bankok hátrányból indulnak ebben a versenyben, ezért különösen fontos, hogy ugyanarra a tevékenységre ugyanaz a szabályozás vonatkozzon”– hangsúlyozta a Bankszövetség elnöke.

#3 A fiatalok nem egy cégnél akarnak dolgozni egész életükben

fiatal tehetségek bevonzásának igénye minden banknál a központba került. A fintech cégek itt is előnyben vannak, hiszen egészen más a megítélése ma egy fintech cégnek, mint egy hagyományos banknak.

A bankok is törekszenek a szervezeti működés átalakítására, a szervezet könnyítésére. A változás oka, hogy a banki belső kultúra jelenleg még nem alkalmas arra, hogy befogadja a fintech fejlesztők gyorsaságát, munkamódszereit és ez pedig lehetetlenné tenné az innovatív munkát.

Az innovációs környezet kialakítására különböző szervezeti megoldások alakulnak ki. Az Erste például változtat a belső munka és kommunikációs kultúrán és az innovációt segítő, agilis szervezeti működést épít ki, míg más bankok pedig fintech labor létrehozásán dolgoznak.

#4 Nagyon nagy kihívás a jó IT fejlesztők megtartása

Az Erste az IT fejlesztők számára is próbál vonzó munkahelyi környezetet teremteni – mintegy 100 olyan fejlesztője van a banknak, akik havonta 1-2 napot járnak be a “munkahelyükre”.

“Az eddigi működési tapasztalatok pozitívak, a fejlesztők a munkájukat hatékonyan megszervezik, elvégzik. Nem csak win-win helyzet alakult ki, hanem azt látjuk, ez a munkamódszer kifejezetten vonzó értékajánlattá vált a fejlesztők körében“– emelte ki az Erste Bank elnök-vezérigazgatója.

Hogyan tovább? Milyen további kezdeményezéseket fogalmaz meg a Bankszövetség a szektor fejlődése érdekében?

Magyar Bankszövetség elkötelezett a bankszektor fejlődése és versenyképességének fenntartása iránt. 2019-ben és 2021-ben a szektorral közösen jogalkotási kezdeményezéseket, javaslatokat dolgozott ki a Bankszövetség, melyek közül számos megvalósult a Kormányzat digitális fejlesztéseket támogató programjai mentén. Jelenleg is van egy sor olyan javaslat, melyek megvalósítása, vagy a döntés annak elfogadásáról, még egyeztetés alatt van.

“A szektorban sok jó ötlet és javaslat van, de a bevezetést még béklyók nehezítik. Fontos, hogy gyorsabban, hatékonyabban és bátrabban haladhasson előre a digitális pénzügyi fejlődés. Ezt segíti a Bankszövetség a kormányzattal és a felügyeleti szervekkel történő munkája során”– tette hozzá a Bankszövetség elnöke.

A magyar bankszektornak van konkrét, kiforrott digitalizációs jövőképe, mely három pilléren áll: (1) versenyképesség, (2) partnerség a fintech cégekkel, (3) bizalom és biztonság.

Nincs versenyképesség a fejlődéshez szükséges kompetenciák nélkül, melyhez nélkülözhetetlen a partnerség a fintech cégekkel. Ha az együttműködés sikeres, akkor az nemcsak jelentősen növeli nemcsak a szolgáltatások biztonságát, hanem a bizalmat is a jövő digitális szolgáltatásai, szolgáltatói iránt.

“Bízom abban, hogy a partnerségek erősödése eredményeként mind a fintechek, mind a bankszektor számára win-win helyzetet tudunk kialakítani“– zárta előadását Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója.

https://fintechzone.hu/bankszovetseg-a-magyar-bankszektor-kiforrott-digitalis-jovokeppel-rendelkezik/

 

Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke

2022.11.08